Bedrijven slecht voorbereid op de invoering van de AVG

Bedrijven slecht voorbereid op de invoering van de AVG

De AVG staat niet gelijk bij ieder bedrijf op het netvlies, maar het is wel degelijk  een serieus aandachtspunt, de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wat betekent de invoering voor bedrijven binnen de FNOI ? Op de ALV van 16 november besteden wij hier samen met een specialist aandacht aan.

Uit diverse actuele onderzoeken onder MKB-bedrijven blijkt dat slechts 12 procent is voorbereid op de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming. Zes op de tien MKB-bedrijven zijn er zelfs niet van op de hoogte dat ze over zeven maanden moeten voldoen aan nieuwe Europese privacywetgeving. Per 25 mei treedt de AVG privacywetgeving in de hele Europese Unie (EU) in werking en komt de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) te vervallen.

De AVG richt zich onder meer op het bewaren en verwerken van klantgegevens waarbij strengere normen gaan gelden, daarnaast worden er meer verantwoordelijkheden neergelegd bij bedrijven. Zo moet je te allen tijde kunnen aantonen dat je de data veilig hebt opgeslagen. Daarvoor zijn technische, administratieve en organisatorische maatregelen en aanpassingen nodig. De verordening zorgt voor stevige bevoegdheden voor alle Europese privacy toezichthouders om te handhaven, zoals de bevoegdheid om boetes tot 20 miljoen Euro op te leggen.