Weegverplichting zeecontainers

Extra belasting oudpapier ondernemers lijkt mee te vallen

Vanaf dit jaar wordt het verplicht voor verschepers om het gewicht van zeecontainers aan te leveren.

Door een wijziging van het Safety of Life at Sea (SOLAS) verdrag is het per 1 juli 2016 voor verschepers verplicht om het zogeheten geverifieerde brutogewicht van exportcontainers door te geven aan de kapitein of zijn reder. Containers waarvan de gegevens niet kloppen, mogen niet aan boord. De weegverplichting gaat gelden voor alle exportcontainers wereldwijd. Voordat de container aan boord van het schip mag worden geladen, moet het gewicht zijn vastgesteld. Dit mag op twee manieren: of door fysiek wegen op een geijkte weegbrug of door het berekenen van het gewicht. Voor beladen containers met een bruto massa tot 10.000 kilogram wordt een afwijkingsmarge van 500 kilogram gehanteerd.

Deze regelgeving lijkt vooral lastig voor verschepers van stukgoederen. Bij papierrecycling bedrijven is het gewicht van de lading normaal gesproken al vastgesteld met een geijkte weegbrug. Ook is het tarragewicht van de container bekend. De extra belasting voor oudpapier ondernemingen lijkt dus mee te vallen.