PRINT IS EN BLIJFT BELANGRIJK

PRINT IS EN BLIJFT BELANGRIJK

Print is back…en dat komt vooral door… jongeren, zo blijkt uit Brits onderzoek. Marketing Analyses tonen de comeback en toegenomen waardering van jongeren voor het 'oude' hard copy.

Het Britse marketing- en communicatiebureau Wardour hield een onderzoek onder consumenten vanaf 18 jaar en komt tot een verrassende conclusie: print dankt zijn groei vooral door de groeiende populariteit onder jongeren. Ze zijn het afgelopen jaar steeds meer print gaan lezen naast hun online mediaconsumptie. Zowel de groep Generatie Z (18 tot 24) als de leeftijdsgroep tot 35 jaar leest meer via de printkanalen dan mensen in andere leeftijdscategorieën. Wat voor soort hardcopy’s zijn jongeren meer gaan lezen? 

  • 15%  procent meer m.b.t. vakbladen (generatie Z zelfs 28%),
  • 19% meer m.b.t. gedrukte tijdschriften, brochures en rapporten van bedrijven te lezen  (generatie Z rond de 10%)
  • Maar liefst 75% van de jongeren geeft aan minstens één tijdschriftpublicatie per maand te lezen.

Print is dus terug en dat zie je zeker ook in Nederland. Bij KLM bijvoorbeeld, dat besloot zijn personeelsmagazine Blauw weer op papier uit te brengen. Bij vertaalbureau Doublenative dat een verrassende omslag van digitaal naar print ziet; brochures zijn weer ouderwets populair, net zoals leaflets en relatiemagazines.

Bij Airbnb dat samen met Hearst een nieuw printtijdschrift lanceerde, Airbnbmag. Bij Facebook dat een printpublicatie uitbracht met de naam Grow Magazine, en bij Amazon dat zijn speelgoedcatalogus, A Holiday of Play, in print uitbracht, gedistribueerd met stickers en QR-codes. Dan hoeven we het nog niet te hebben over de krantenadvertenties die KFC in zijn kipcrisis inzette.

In Nederland bereiken Printmagazines in totaal 11,3 miljoen mensen, ofwel 78% van de Nederlandse bevolking. Dit blijkt uit de rapportage NOM Mediamerken 2018-IV, die op 24 januari door NOM is gepubliceerd.

Rethink ink print in a digital world