Papierstof en transportbanden

Papierstof

Begin augustus is het eindrapport van het in opdracht van de FNOI uitgevoerde project papierstof toegezonden aan de FNOI-leden.

In dit rapport zijn de volgende grenswaarden voor inhaleerbaar en respirabel papierstof in de oudpapierbranche vastgesteld:

  • 10 mg/m3 TGG 8 uur inhaleerbaar

  • 5 mg/m3 TGG 8 uur respirabel


In het rapport wordt ook uitgebreid stilgestaan bij de wijze waarop deze waarden zijn vastgesteld, de uitgevoerde metingen en afgesloten met aanbevelingen.

Inspectie SZW reageerde als volgt op het rapport:

Voor de werkgevers bieden de vastgestelde (private) grenswaarden voor papierstof een handvat om aan de wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen. Voor het vaststellen van de grenswaarden is de leidraad gevolgd die daarvoor moet worden gehanteerd. De Inspectie zal naar deze grenswaarden verwijzen bij haar inspecties in uw branche.

Als opmerking bij het eindrapport geven wij u mee dat er een beperkt aantal metingen verricht is. Dat betekent in de praktijk dat als er een concentratie hoger dan 10% van de grenswaarde aangetroffen wordt, er een herhalingsmeting moet worden verricht. Zoals ook gesteld  in de aanbevelingen in het eindrapport zullen de bedrijven een plan van aanpak moeten opstellen. Wij geven u mee dat daarna weer opnieuw beoordeeld moet worden of de getroffen maatregelen het gewenste effect hebben opgeleverd.


Transportbanden problematiek

De FNOI heeft bij de Inspectie SZW erop aangedrongen zo spoedig mogelijk helderheid te scheppen over de eisen die SZW stelt aan transportbandbeveiligingen.

In de bedrijfstak is grote verwarring ontstaan nadat individuele inspecteurs geadviseerde of reeds geïmplementeerde oplossingen om de transportbanden te beveiligen, niet wilden accepteren.

Oudpapierbedrijven zijn er na de grootschalige inspectiebezoeken in 2014 op aangesproken dat zij veiligheidsvoorzieningen dienen te treffen waarmee wordt voorkomen dat medewerkers die in een bewusteloze toestand op de transportband belanden, in de balenpers terecht kunnen komen.

De FNOI en de bedrijfstak is hiermee na constructief overleg met de Inspectie aan de slag gegaan.

De nu door het optreden van individuele inspecteurs ontstane onzekerheid is bijzonder ongewenst. Niet alleen vanwege de veiligheid van het personeel, maar ook om enorme desinvesteringen te voorkomen.

De FNOI heeft met spoed gevraagd om een gesprek met de Inspectie SZW. Dit gesprek vindt plaats op 26 oktober a.s.